9 de gen. 2009

La volta al món amb Harley Davidson

Zoltán Sulkowsky tenia 25 anys quan va sortir d'Hongria, El seu objectiu era veure i aprendre el més que pogués i escriure un diari per a registrar les seves observacions i aventures. Aquesta il·lusió li va dur a cristal·litzar el pla i al costat del seu amic Gyula Bartha es van trobar damunt d'una motocicleta, plens de determinació per a fer el seu viatge al voltant del món.

Va ser en l'any 1928, quan aquests dos joves hongaresos van decidir viatjar per tot el món en la seva motocicleta. Aquests intrèpids viatgers van iniciar el viatge just abans de la Gran Depressió i van tornar a Hongria en vigílies de la Segona Guerra Mundial. Sulkowsky ens conta aquest viatge en el seu llibre, publicat originalment a Hongria en 1937 i traduït recentment a l'anglès, publicat amb les fotografies de l'original.

El viatge, en una Harley-Davidson model J de 1922 amb sidecar sobre-dimensionat, es va iniciar a París (França) Durant els pròxims vuit anys Sulkowsky i el seu amic Gyula Bartha van viatjar per Europa, Àfrica, Orient Mig, Índia, Austràlia, el sud-est d'Àsia, Xina, Japó, Amèrica del Nord, Sudamérica, i finalment la tornada a Europa. En total 68 països de 6 continents, amb un recorregut total de 170.000 km. El finançament del viatge el van obtenir de la venda de les seves fotografies i contant les seves experiències en conferències ofertes en les moltes ciutats que van visitar al llarg del seu viatge.

Sulkowsky, en el seu relat, dóna una molt clara imatge de tot el món en la dècada de 1930. Un món on la influència de la colonització d'Europa havia afectat a gran part d'Àfrica i Àsia. Descriu amb detall l'efecte que havia tingut l'aclaparant influència britànica en la cultura hindú i que contrastava amb països més a l'est, on la influència del domini europeu tot just no va arribar més enllà de les grans ciutats. També descriu estralls en el medi ambient amb la perspectiva d'un home sensibilitzat pel tema, observacions sobre la situació de la dona, el sistema de castes, els llocs turístics, els preus, els aliments, el clima i les pràctiques religioses de diverses cultures. El seu interès per la naturalesa li va fer recollir espècies botàniques i mostres mineralògiques que van ser exposades en diversos museus europeus

Sulkowsky i Bartha van veure les riqueses de sultans, van ser testimonis de cultures primitives i l'extrema pobresa en llogarets remots, van viatjar a través de deserts amb el perill sempre present dels animals salvatges, i van recórrer carreteres de tot tipus. Se les van veure amb fang, sorra, calor extrema i fred, així com els rius que la moto tenia que travessar amb o sense l'ajuda d'una petita barca.

Al llarg del camí anaven trobant-se amb alguns dels personatges més notables del seu temps: Mussolini, el Primer Ministre Hamaguchi i Charlie Chaplin. Van observar jueus tractant de construir un estat en Palestina, es trobaven en l'Índia durant l'activisme de Gandhi, van viatjar a través de Xina en plena guerra civil entre els comunistes i els nacionalistes de Chiang Kai-Shek i van ser testimonis dels últims capítols del colonialisme així com dels últims vestigis de la cultura tribal.

Es van aventurar en llocs on la gent mai havia vist un vehicle a motor. On ningú era capaç de donar-los indicacions que valguessin la pena. El que els duia, en moltes ocasions, a no saber quin camí prendre. Arrossegant la seva moto a través de les sorres del desert, fent equilibris en mes d'una via fèrria per a travessar un riu, van ser arrossegats per búfals a través d'arrossars, van fer camins de muntanya, i fins i tot desmantellar la seva Harley i el seu sidecar per a creuar innombrables rius en petites embarcacions.

Van construir ponts improvisats, de vegades durant hores de treball, els mapes eren sovint inútils, incomprensibles alguns idiomes i si preguntaven a vilatans, aquests no tenia ni idea del que havia més enllà dels voltants dels seus pobles remots. No obstant això el viatge no va ser tot lluita i adversitat, per exemple en Java, on a través de la selva salvatge i primitiva van trobar pistes asfaltades amb quitrà, rectes com el vol d'una fletxa, sense el menor sot, mentre a la seva dreta i esquerra s'estenien centenars de quilòmetres d'exuberant vegetació, documentant així una part del món que ara anomenem història.

És evident que el món ha canviat des que van realitzar el seu viatge, però algunes de les paraules de Sulkowsky semblen eternes. És el cas dels seus comentaris quan en una ocasió se'ls va parar el motor de la Harley Davidson:

"Estava totalment familiaritzat amb els mecanismes de la motocicleta, les seves rosques i cargols. Mentre estudiava en la universitat, havia après els noms de totes les parts, sabia de rpms i pistons, però no tenia ni idea de què fer quan el motor s’atura”

"I per molt que consulto el manual de la motocicleta, en el seu apartat de “solució de problemes de forma sistemàtica”, part per part i línia per línia, no vaig trobar rés fora del normal. Empenyem desesperadament la motocicleta i rés, no s’engega. Al final, vam descobrir que no havíem activat la clau d’encesa a la posició" on ".

Aquestes confessions són reals i són identificables a com dos neòfits s'aventuren en un viatge que no estava realment preparat.

Extracte del llibre

“Aquest llibre no ha estat escrit per un erudit. Tampoc he exposat el meu viatge d'aventura com una expedició científica exhaustiva amb una preparació i planificació precisa. El que duia en la meva proverbial motxilla era un intens desig de veure i aprendre, i una sana determinació d'ajudar. La meva determinació, treball dur, i un vehicle ben escollit, la motocicleta Harley Davidson, em va dur no només als encreuaments de ferrocarril i als ports marítims sinó també a camins encara no construïts. A narrar pel camí la vida real de persones reals, llogarets aïllats, boscos i les muntanyes no conegudes“

Zoltán Sulkowsky, novembre de 1937

LA CARRETERA MÉS ALTA DEL MÓN

Hi havia hongaresos en Antofagasta i Valparaíso, també un pintor notable entre ells. La comunitat hongaresa més gran a Xile la localitzem a Santiago. Han de ser uns dos-cents, ben situats i contents, treballen en varietat de camps diferents, encara que la majoria tendís cap a la indústria i el comerç. En el Club Hongarès a Santiago tenien lloc esdeveniments de tot tipus relacionats amb els hongaresos, incloent una de les nostres conferències detallant el nostre viatge.

El mes de desembre arribava al seu final, Gyuszi i jo finalment ens sentim preparats per al viatge a través de les muntanyes de la Serralada Andina, que havia de ser una de les parts més difícils i belles del nostre viatge. La Serralada era impenetrable excepte durant els tres mesos més càlids de l'any. El camí de Xile a Argentina transcorre per un port de muntanya localitzat a l'altura de 4.000 metres, un pas que mai havia estat creuat per una motocicleta.

Abandonem la petita ciutat dels Andes per a dirigir-nos als cims coronats de neu. El pas no tenia mes de 80 Km. però el camí era despietadament escarpat, la falta d’oxigen i el perill de neu va impedir el nostre progrés. Estàvem a la fi de desembre, i nosaltres no podíem estar segurs si la neu s'havia fos bastant per a deixar-nos el pas lliure. Abans que nosaltres deixéssim la ciutat, la policia va prendre les nostres empremtes digitals, la qual cosa no va ser de bon averany per a nosaltres.

El camí seguia per la muntanya al llarg d'un petit riu, i no experimentem cap dificultat seriosa fins que arribem a una altura d'aproximadament de 1.500 m. Estàvem bastant irritats: el govern xilè acabava "de reparar" els camins, el que volia dir que els havien cobert d'una capa fresca de terra i còdols, cosa totalment desencertada per a camins de muntanya. Al no tenir bona tracció, el motor de la nostra moto s'escalfava massa de tant en tant, la qual cosa aprofitàvem per a descansar nosaltres. Després de tantes aturades, Gyuszi va tenir una idea i va voler aplicar una nova tàctica. Col·locant-se damunt del sidecar, a la vora de la moto, ell saltaria i amb les embranzides intentaria ajudar per a fer camí. Al cap d'una estona, ell saltava tan sovint que es va quedar sense aire, i al final acabem els dos empenyent la moto i el sidecar la major part del camí.

El camí era bastant primitiu, estret i massa escarpat per a un cotxe o per a una motocicleta. El treball dur d'empènyer la motocicleta i el sidecar ens va fer suar profusament, i agraíem contents quan bufava l'aire. Cap a la tarda del primer dia, vam arribar a un refugi militar conegut pel nom de Los Juncos, aquest refugi havia estat col·locat a mig camí de l’ascensió. Estàvem a una altura de 2.200 m. i encara teníem 40 Km. per davant. Havíem fet els primers 20 km. en aproximadament dues hores; els últims 20 ens havien costat sis. Amb aquest terme mitjà, qui sabia quant temps ens prendria arribar a el port de muntanya? Mentalitzats per a totes les eventualitats, vam passar la nit en la tenda dels soldats xilens, i els hi lloguem un dels seus cavalls al partir al matí.

La segona meitat de la pujada era clarament la més difícil. Tant com vam poder, vam seguir la ruta del famós Ferrocarril Transandí. El problema era que la pista acabava a una altura de 3.000 m., a partir d'aquí els trens seguien el seu camí per un còmode túnel fet en el vessant de la muntanya. La major part de viatgers usaven el tren per a dur els seus cotxes a través del túnel. Però no entrava en els nostres plans fer servir el tren, vam preferir fer "el cim del món " pels nostres propis mitjans i prendre un bon nombre de fotos espectaculars una vegada que arribéssim allí.

Més endavant, el camí es va posar més i més escarpat, fins al punt que ens recordava més a les “pujades de turons" americanes que a una carretera corrent. Nosaltres no teníem cap altra opció, només enganxar el cavall a la nostra motocicleta, lligant una corda a un punt fix del bastidor. Un dels nostres soldats guies anava assegut sobre el cavall, animant-lo a avançar, mentre l'altre caminat darrere de la motocicleta, acompanyat per Gyuszi i Hadji. La motocicleta va cruixir, va gemegar, i va balbotejar; el soldat a cavall damunt del cavall, el genet feia tot el que era humanament possible per a convèncer el pobre animal de donar uns passos més.

Jo no sabia de qui compadir-me més: del cavall, de la motocicleta, o dels que s'esforçaven a caminar. Jo m'havia instal·lat sobre la motocicleta, aferrat al manillar i vigilant curosament l'abisme de baix. La relliscada més minúscula podia haver estat fatal, a més era el meu treball ajudar amb el motor ja que, el desafortunat cavall, no hauria no pogut tibar de nosaltres amb el motor parat. Sabia que els engranatges del canvi no anaven a agrair-m’ho, però era la nostra única manera d'arribar al cim. Seguíem pujant pel camí retorçat i per la mateixa vora de l'abisme. Cada vegada que disminuïa l'embranzida del motor, el pobre cavall donava una enorme estirada a la corda. Si el cavall queia sabíem que es duria la motocicleta amb ell i si aquesta s'hagués lliscat cap a l'abisme, el cavall hagués anat darrere d'ella.

Les temperatures van descendir dràsticament, un fort i fred vent bufava, de vegades per a ajudar als nostres progressos i de vegades per a obstaculitzar. M'he posat totes les capes de roba a l'abast de la mà i començo a tenir enveja dels que han assolit mantenir calents els peus. El paisatge enfront de nosaltres era magnífic: muntanyes, rierols sorollosos al seguir l'aigua pel seu petit jaç, arrossegant roques i pedres de diferents grandàries. Alts penya-segats irregulars que semblen arribar al cel, les ombres de les siluetes mostren formes fantàstiques contrastades amb el brillant fons blanc de la neu. La Serralada és molt diferent de les muntanyes d'Hongria, és totalment estèril i arrugada, sense cap classe d'arbre, arbust, o brizna d'herba que serveixi com signe de la vida. Tampoc hi ha animals prop dels cims, fins i tot als llangardaixos i aus els hem deixat enrere. Les vertiginoses altures revelen la seva dolorosa bellesa; la neu per sobre de nosaltres, per sota de nosaltres, i nosaltres envoltats de neu per tots costats.

La patrulla fronterera de Caracoles ens va aclamar quan vam estar a la vista del seu lloc avançat. Estàvem en una altura de 3.000 m., no lluny de l'entrada al túnel de ferrocarril. Fent una pausa durant unes hores, vam anar amb compte del treball administratiu, vam beure un te calent, i reunim forces per als 8 km. restants que ens durien al cim. Vam conèixer altre plaer de l'hospitalitat xilena quan el comandant de la guàrdia va enviar genets davant amb tot el nostre equip. Ens va dur 3 hores més arribar al cim pel camí serpentejant. L'home, el cavall, i la màquina es van esforçar amb la poca força que els quedava, la qual anava disminuint al pujar per aquest camí increïblement escarpat. Amb la fúria dels vents freds que refermaven sobre nosaltres no sentim la calor del sol. L'aire es cada cop més lleuger, els que estaven obligats a caminar es van posar pàl·lids, cada vegada es feia més difícil respirar. Els cors sovint saltaven copejant, incapaços d'adaptar-se a la tensió física. El contingut d'oxigen de l'aire a 4.000 metres és tan baix que sabíem que escaladors encara experimentats es desmaiaven. Pocs homes serien capaços del que Gyuszi havia assolit pujar, pels seus propis dos peus i en dos dies, a una elevació de 4,000 metres. Prop del cim, amb el motor amenaçant parar-se, pujàvem per un solc profund amb fluides glaceres a banda i banda.

Els que anaven caminant van arribar al cim una mica després que el cavall i la motocicleta ho fessin, es balancejaven d'un costat a un altre, respirant amb força, amb els seus braços i cames inflats. Hadji era l'única criatura vivent que estava controlada; va descansar sobre en una elevació a 4.000 metres, i no comprenia per que els seus companys tenien els rostres blavosos. Una vegada que localitzem el refugi sobre el cim, ens vam agrupar dintre per beure un merescut té calent.

Nosaltres mai en la nostra vida havíem estat tan alts. Les vistes en el cim del món eren encisadores. No lluny d'on estàvem estava l'estàtua gegantesca de Jesucrist que marca la frontera entre Xile i Argentina. Una placa en el peu de l'estàtua assegurava al món que, aquest monument gegantesc de pedra, hauria d'esmicolar-se en pols abans que la gent de Xile i Argentina prenguessin les armes els uns contra els altres. Aviat oblidem la nostra fatiga i la incomoditat física quan vam comprendre la dignitat i la importància del que havíem fet. L'estàtua gegantesca i la bellesa dels cims nevats ens van omplir d'una tranquil·litat meravellosa.

Cap estàtua podria haver estat més benvinguda sobre aquell cim de la muntanya que aquesta imatge, tallada en pedra, del Salvador del Món. Allí estava ella, dempeus en els Andes coronats de neu, immòbil, oferint-se orgullós, el símbol de pau i qualitat sense fi. La vista bella, els becs gegantescs envoltant el fabricat als Estats Units, ens van donar consciència de la debilitat de l'home davant la força de la naturalesa.

Només uns passos ens separaven d'Argentina, i un camí de descens totalment assolellat. El descens que semblava de passeig va plantejar els seus propis desafiaments. Ens va dur 3 dies arribar a la ciutat Argentina més propera, Uspallata, localitzada aproximadament a 100 quilòmetres de la frontera. El camí ens va dur per un túnel tallat en la neu i el gel, un túnel tan estret que la nostra motocicleta tot just cabia per ell. La neu s'havia amuntegant vuit a deu metres; hauria estat impossible per a la guàrdia de fronteres llevar-la en un temps tan curt. Una hora després d'entrar en el túnel, vam arribar a Las Cuevas, l'altitud 3.200 metres. Aquells vuit-cents metres de túnel realment havien fet la seva tasca!

El nostre alleugeriment no va durar molt temps, com aviat vam poder comprovar, el camí a Argentina estava ple dels seus propis, literalment, alts i baixos. Els trams costa amunt eren tan difícils com els quals havíem fet a Xile, però ja no teníem un cavall i tot el nostre equip estava carregat en el sidecar. Intentem molts mètodes diferents de dur el nostre equip i de vegades temptats de deixar part d’ell per a assegurar la nostra motocicleta. AL final, vam passar dues nits sota les estrelles en aquelles menys que hospitalàries muntanyes aïllades de la Serralada.

Una vegada en Uspallata, vam tenir l'oportunitat de reparar la nostra motocicleta i aviat vam arribar a Mendoza en ple assolellat estiu. Dies mes tard ens van donar la notícia d'una precipitació feroç i turmentosa sobre les muntanyes que havíem creuat. Com a conseqüència de les quantitats insòlites de precipitació, el riu diminut que passa per Mendoza es va convertir en una cataracta furiosa, el seu nivell de l'aigua va créixer dramàticament en vint metres. Les aigües del riu van destruir tot al seu pas; les inundacions d'aquest any probablement van provocar el final del Ferrocarril Transandí. Uns dies abans de la tempesta, Gyuszi i jo havíem passat dues nits en el jaç del riu Mendoza. El pensament del que podria haver-nos passat si sortim tres dies mes tard de Xile ens va refredar els ossos.